Sormusten sukuseura ry
Perustettu 2001

Sormusten sukukirja

Sormusten kirjaprojekti alkoi vuonna 2012, kun Sormusten Sukuseurassa tehtiiin päätös sukukirjan tekemisestä.

Sukukirjaa varten perustettiin kirjatoimikunta, jokon kuului sukuseuran jäseniä ja kirjan toimittaja Tuula Kiiski.

Sukukirja on syntynyt Sormusten sukuseuran suuren työn tuloksena. Kirja valmistui vuonna 2017.

Sukuseura ja kirjatoimikunta kiittävät lämpimästi kaikkia sukukirjaan aineistoa lähettäneitä sekä kirjan toimittajaa Tuula Kiiskeä erittäin hyvästä sukukirjan valmistelutyöstä.

Kirjan sisältö

Sormusten sukukirjassa on seitsemän Sormusten sukukunnan sukututkimukset eri puolilta Suomea, Pohjois-Karjalasta, Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta. Kirjassa on myös katsaus Pohjois-Karjalan Sormusten 1600-luvun historiaan, kertomuksia Sormusten suvun vaiheista ja kohtaloista historian eri aikoina sekä kirjoituksia suvun merkkihenkilöistä.

Sormusten sukuhaarojen erkaantuminen on tapahtunut aikana, jolta ei löydy kirkonkirjoja, veroluetteloita, maakirjoja tai muita dokumentteja. Sukukirjassa sukuhaarat on käsitelty omina kokonaisuuksinaan.

Sukututkimuksen vanhimmat tiedot ovat valtaosiltaan 1700-luvun alkupuolelta. Käynnissä olevassa dna-tutkimuksessa on tähän mennessä saatu varmistettua, että kolme sukuhaaraa, Tohmajärven, Nurmeksen (myöhemmin Polvijärven alahaara) ja Juvan sukuhaarat, polveutuvat yhteisestä kantaisästä.

Sukukirja sisältää ne suvun henkilöt, joista on toimitettu tiedot sukuseuralle kirjaprojektin aikana. Sukukirjassa henkilöt liittyvät toisiinsa pääsääntöisesti isälinjan mukaisesti.

Kirjan hankinta

Sukukirjan ostamisesta kiinnostuneita pyydetään ottamaan yhteyttä seuran puheenjohtajaan Juhani Sormuseen.  Kts. yhteystiedot. Sukukirjan hinta on 100 e.